In het kader van de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector heeft de KNGF een
klachtenregeling ingesteld en een Klachtencommissie aangesteld. U mag ervan uitgaan
dat wij ons vak als fysiotherapeut zo goed mogelijk uitoefenen. Heeft u desondanks
klachten, dan is het goed om dat kenbaar te maken.
Om te beginnen is het de moeite waard om een gesprek aan te gaan met de
desbetreffende fysiotherapeut of contact op te nemen met iemand anders binnen onze
praktijk. Dat kan door een van ons aan te spreken, via de mail
(), schriftelijk (door een klachtenformulier in de daarvoor
bestemde brievenbus te doen) of via de telefoon.
Indien deze bemiddeling voor u onvoldoende resultaat oplevert, kunt u gebruik maken
van een klachtenprocedure en kunt u het informatie klachtenbureau
gezondheidszorg (IKG) inschakelen. U kunt hiervoor terecht op Klachtenopvangzorg.nl
U kunt ook gebruik maken van de klachtenregeling van het Koninklijk Nederlands
Genootschap voor Fysiotherapie. U vindt hierover informatie in een brochure in de
wachtkamer. Meer informatie vindt u op www.fysiotherapie.nl`
U kunt uw klacht schriftelijk indienen bij:
Centraal Bureau Fysiotherapie
t.a.v. Klachtencommissie Fysiotherapie
Postbus 248
3800 AE Amersfoort
Wat gebeurt er als u een klacht heeft ingediend?
Binnen tien dagen nadat uw brief bij de Klachtencommissie is binnengekomen, neemt
één van de leden contact met u op. Het commissielid bekijkt in overleg met u wat de
beste manier is om met uw klacht om te gaan. Misschien kan bemiddeling een oplossing
bieden. U krijgt dan een brief met daarin de uiterste datum waarop u het oordeel
ontvangt. De fysiotherapeut krijgt deze brief tegelijk met u.
Biedt bemiddeling geen oplossing, dan stelt de commissie een onderzoek in. Ze vraagt u
schriftelijk of mondeling nadere uitleg te geven over uw klacht.
Ook de betreffende fysiotherapeut wordt geraadpleegd. Mocht dat nodig zijn, dan Iaat de
commissie zich adviseren door deskundigen.
Binnen twee maanden na ontvangst van de klacht geeft de commissie u schriftelijk haar
oordeel. Dit gaat vergezeld van eventuele aanbevelingen aan de fysiotherapeut. Is er
meer tijd nodig. dan wordt u daarover geïnformeerd. U krijgt dan een brief met daarin
de uiterste datum waarop u het oordeel ontvangt. De fysiotherapeut krijgt deze brief
tegelijk met u.
Binnen een maand na ontvangst van het oordeel moet de fysiotherapeut u schriftelijk
laten weten welke maatregelen hij of zij neemt. Lukt dat niet binnen een maand, dan
krijgt u een brief met daarin de uiterste datum waarop u wel bericht zult ontvangen. De
fysiotherapeut stuurt een kopie van de brief met maatregelen naar de
Klachtencommissie.
Wanneer is de procedure afgerond?
De klachtprocedure is afgerond als de commissie haar oordeel heeft gegeven met
eventuele aanbevelingen aan de fysiotherapeut én als de fysiotherapeut aan u en aan de
commissie heeft meegedeeld welke maatregelen hij of zij neemt
Mocht u voor die tijd uw klacht intrekken, dan is de procedure ook afgerond.
Het klachtenreglement ligt ter inzage op de praktijk.
Klacht- en tuchtregeling
Als gecertificeerd Cranio Sacraal Therapeut is Hans de Rooij aangesloten bij de Landelijke Vereniging Natuurgeneeskundig Therapeuten (LVNT). Hij houdt mij aan de beroepscode van deze vereniging . Hierin staan regels over privacy, geheimhoudingsplicht en de omgang met andere zorgverleners. De vereniging heeft een klachtenreglement en beschikt over een onafhankelijke klachtenfunctionaris en een onafhankelijk tuchtcollege.
Lees meer over de klacht- en tuchtregeling op de site van het LVNT.
Bent u ontevreden over de behandeling, dan bespreekt hij dit graag met u. Of u kunt zich wenden tot de LVNT. Komt u er dan nog niet uit of wilt u dit niet met hem bespreken, dan kunt u terecht bij een onafhankelijke klachtenfunctionaris van de SCAG.
Hebt u een ernstige en zwaarwegende klacht over ontoelaatbaar gedrag? Neem dan contact op met het tuchtcollege van de Stichting Tuchtrecht Complementaire Zorg (TCZ).
Algemene voorwaarden Hans de Rooij/ Cranio
1. Inleiding / juridisch kader
Vanaf het moment dat de cliënt een afspraak maakt met Praktijk Hans de Rooij/ Cranio is er sprake van een behandelingsovereenkomst tussen Praktijk Hans de Rooij/ Cranio en de cliënt. Daarmee zijn de bepalingen van Boek 7 titel 7 afdeling 5 van het BW (ook wel genoemd de WGBO: de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst) van toepassing op deze overeenkomst.
Ook zijn de bepalingen van de Wet Kwaliteit, Klachten, Geschillen in de Zorg (WKKGZ) van toepassing, evenals de bepalingen uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Praktijk (.) is ook gebonden aan de meldcode huiselijk geweld.
In aanvulling op de wettelijke bepalingen zijn onderstaande algemene voorwaarden van toepassing op de behandelingsovereenkomst tussen de cliënt en Praktijk Hans de Rooij/ Cranio. Afwijkingen van deze algemene voorwaarden gelden slechts tussen de cliënt en Praktijk Hans de Rooij/ Cranio als zij schriftelijk zijn overeengekomen en de afwijking niet in het nadeel is van de cliënt.
2. Begrippen
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
- • Praktijk : de Praktijk Hans de Rooij/Cranio, te weten de praktijk voor cranio sacraaltherapie van Hans de Rooij.
- Cliënt: de persoon aan wie door Praktijk Hans de Rooij/ Cranio zorg verleend of advies gegeven wordt. De belangen van de cliënt kunnen worden behartigd door diens wettelijke vertegenwoordiger(s);
- Consult: de enkele afspraak tussen Praktijk Hans de Rooij/ Cranio en de cliënt waarin zorg wordt verleend en/of advies wordt gegeven.
- Behandeling: het geheel van één of meer consulten ten aanzien van de door de cliënt aangedragen klachten met betrekking tot diens gezondheid. • Zorg: het geheel van handelingen en/of gesprekken op basis van cranio sacraaltherapie in relatie tot de door de cliënt aangedragen klachten met betrekking tot diens gezondheid.
- Advies: advies op het gebied van gezondheid, voeding dan wel beweging gebaseerd op de constateringen tijdens de behandeling en passend binnen de cranio sacraaltherapie .
- Wettelijk vertegenwoordiger: de persoon of personen door wie de cliënt op grond van de wet bij het sluiten en uitvoeren van de behandelingsovereenkomst wordt vertegenwoordigd.
- Incident: een niet beoogde of onverwachte gebeurtenis die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en heeft geleid of zou kunnen leiden tot schade bij de cliënt.
- Calamiteit: een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van de verleende zorg en die tot de dood van een cliënt of een ernstig schadelijk gevolg voor een cliënt heeft geleid.
3. Informatie met betrekking tot de behandeling
Praktijk Hans de Rooij/Cranio licht de cliënt duidelijk in over de werkwijze bij een consult en over de voorgestelde behandeling. Ook wordt de cliënt op de hoogte gehouden van de bevindingen tijdens de behandeling en de redelijkerwijs te verwachten effecten van die behandeling. Deze informatie is begrijpelijk en passend bij de leeftijd en het bevattingsvermogen van de cliënt.
4. Werkwijze
Praktijk Hans de Rooij/Cranio stelt in samenspraak met de cliënt een behandelplan op voor een aantal consulten. Dit plan kan worden bijgesteld op basis van voortschrijdend inzicht.
De cliënt verstrekt Praktijk Hans de Rooij/Cranio alle voor de administratie benodigde gegevens. De cliënt verstrekt Praktijk Hans de Rooij/Cranio alle gegevens omtrent de eigen gezondheid die voor de behandeling relevant en noodzakelijk zijn.
Praktijk Hans de Rooij/Cranio stelt geen medische diagnose en verwijst de cliënt daarvoor te allen tijde naar een huisarts of medisch specialist. De cliënt is zelf verantwoordelijk voor het contact met de eigen huisarts of medisch specialist.
5. Kwaliteit
Praktijk Hans de Rooij/Cranio levert zorg en adviezen met inachtneming van de geldende normen en richtlijnen voor cranio sacraaltherapie zoals deze onder anderen zijn vastgelegd in de het beroepsprofiel en beroepscompetentieprofiel voor cranio sacraaltherapie.
Daarnaast voldoet Praktijk Hans de Rooij/ Cranio aan de eisen die de wetgever, de LVNT en de RBCZ stellen aan beoefenaren van complementaire zorg.
6. Tarief en voorwaarden
Praktijk Hans de Rooij/ Cranio zorgt ervoor dat deze algemene voorwaarden voor cliënten raadpleegbaar zijn en indien mogelijk op de website van de praktijk staan. Bij het intakegesprek, of uiterlijk voordat de behandeling aanvangt, kunnen deze worden toegelicht. Op verzoek ontvangt de cliënt een kopie van deze algemene voorwaarden op papier.
Praktijk Hans de Rooij/ Cranio zorgt er voor dat de cliënt voorafgaande aan een consult kan weten welke tarieven van toepassing zijn mondeling en op de website.
Alleen indien en voor zover het gaat om diensten aan ondernemers reikt Praktijk Hans de Rooij/ Cranio op verzoek een factuur uit waaruit blijkt of die diensten vrijgesteld van BTW zijn, of dat op die diensten BTW in rekening is gebracht.
Het tarief van Praktijk Hans de Rooij/ Cranio is niet afhankelijk van de uitkomst van de verleende zorg of adviezen.
7. Betaling
Betaling geschiedt per consult. Tenzij anders is overeengekomen, betaalt de cliënt aan Praktijk Hans de Rooij/ Cranio voor ieder consult direct na afloop daarvan contant/middels een pintransactie/op rekening. Praktijk Hans de Rooij/ Cranio verstrekt na elke consult een factuur met een specificatie van de verrichte handelingen en prestatiecode.
Indien Praktijk Hans de Rooij/ Cranio en de cliënt, in afwijking van bovenstaande, overeenkomen dat wordt betaald op rekening, dient de cliënt binnen de op de factuur gestelde termijn van 30 dagen na de declaratiedatum het verschuldigde bedrag over te maken op de door Praktijk Hans de Rooij/ Cranio aangegeven bankrekening.
Compensatie door de cliënt met bestaande of vermeende vorderingen op Praktijk Hans de Rooij/ Cranio uit welke hoofde dan ook, is uitdrukkelijk uitgesloten.
Bij niet-betaling binnen de gestelde vervaldatum van een uitgereikte factuur is Praktijk Hans de Rooij/ Cranio gerechtigd om vanaf de dag daaropvolgend wettelijke rente over het verschuldigde in rekening te brengen plus alle kosten die verband houden met de inning van de desbetreffende vordering. Daar vallen uitdrukkelijk ook de kosten voor incasso door een incassobureau en eventuele gerechtelijke kosten onder.
Voor de bepaling van hetgeen door of met betrekking tot de cliënt te eniger tijd aan Praktijk Hans de Rooij/ Cranio verschuldigd is, zijn de administratie en het cliëntendossier van Praktijk Hans de Rooij/ Cranio bepalend, zulks behoudens tegenbewijs.
Bezwaren tegen de hoogte van het factuurbedrag schorten de betalingsverplichting niet op.
8. Verhindering
Indien de cliënt verhinderd is om op de afgesproken datum en tijdstip op het praktijkadres aanwezig te zijn, moet Praktijk Hans de Rooij/ Cranio hiervan zo spoedig mogelijk per telefoon of mail op de hoogte worden gesteld.
Indien de cliënt korter dan een etmaal (24 uur) voor genoemd tijdstip bericht van verhindering aan Praktijk Hans de Rooij/ Cranio geeft, dan wel geen zodanig bericht geeft, is Praktijk Hans de Rooij/ Cranio gerechtigd om het tarief voor de desbetreffende afspraak aan de cliënt in rekening te brengen.
Bij afspraken op maandag of een dag volgend op één of meer erkende feestdagen wordt bedoelde termijn van 24 uur geacht in te gaan om 18.00 uur op de laatste voorafgaande gewone werkdag.
9. Privacy en geheimhouding
Praktijk Hans de Rooij/ Cranio verwerkt persoonsgegevens voor zover het gaat om gegevens die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de overeenkomst. Het gaat daarbij om de financiële administratie en om het cliëntdossier. De in de financiële administratie opgenomen persoonsgegevens worden op een veilige manier bewaard gedurende de wettelijke termijn van zeven jaar. Het wettelijk verplichte cliëntdossier wordt op een veilige manier bewaard gedurende de wettelijke termijn.
De cliënt kan geen bezwaar tegen deze verwerkingen maken. De cliënt heeft hiervoor wel het recht van inzage en correctie en, indien wettelijk mogelijk, het recht op vernietiging van de gegevens. Indien de cliënt niet toestaat dat behandelverslagen worden opgenomen in het cliëntdossier, moet Praktijk Hans de Rooij/ Cranio die weigering vastleggen in het cliëntdossier.
De door de cliënt verstrekte medische gegevens die afkomstig zijn van derden, zijn bijzondere gegevens in de zin van de AVG. Deze gegevens worden alleen indien strikt noodzakelijk aan het cliëntdossier toegevoegd. Deze verwerking kan alleen met expliciete toestemming van de cliënt.
10. Aansprakelijkheid
De zorg en het advies van Praktijk Hans de Rooij/ Cranio zijn naar hun aard resultaat gericht, echter zonder dat resultaat te garanderen. Praktijk Hans de Rooij/ Cranio sluit elke aansprakelijkheid uit ter zake van schade of letsel voortvloeiend uit of verband houdende met de opvolging door de cliënt van door Praktijk Hans de Rooij/ Cranio verstrekte adviezen, tenzij sprake is van verwijtbare opzet of grove schuld van de kant van Praktijk Hans de Rooij/ Cranio
Indien de cliënt onvolledige of onjuiste informatie heeft verstrekt, kan dat nooit leiden tot enige aansprakelijkheid voor Praktijk Hans de Rooij/ Cranio .
11. Vergoeding door verzekeraars
Praktijk Hans de Rooij/ Cranio spant zich in om te voldoen aan de eisen die verzekeraars stellen aan een cranio sacraaltherapie consult om vergoed te kunnen worden. Omdat elke verzekeraar jaarlijks zelf bepaalt welke therapievorm vergoed kan worden en dat zelfs per polis kan verschillen, is het de eigen verantwoordelijkheid van de cliënt om vooraf na te gaan in hoeverre de kosten van een behandeling door Praktijk Hans de Rooij/ Cranio vanuit de zorgverzekering worden vergoed
12. Vertegenwoordiging
Ten aanzien van minderjarige cliënten zijn mogelijkheden van vertegenwoordiging van de cliënt geregeld in de wet, specifiek in de artikelen 7:450, 7:447 en 7:465 van het Burgerlijk Wetboek.
Praktijk Hans de Rooij/ Cranio is niet verplicht om onderzoek te doen naar beperkingen in de bevoegdheid van de persoon die ten behoeve van een minderjarige cliënt een behandelingsovereenkomst aangaat en zich presenteert als bevoegd wettelijk vertegenwoordiger.
Beperkingen in de vertegenwoordigingsbevoegdheid die niet uitdrukkelijk zijn gemeld aan Praktijk Hans de Rooij/ Cranio kunnen niet aan Praktijk Hans de Rooij/ Cranio worden tegengeworpen.
13. Betrekken van derden bij de uitvoering van (onderdelen van) de zorg
Praktijk Hans de Rooij/ Cranio kan, in het kader van de behandeling, derden opdracht geven tot de levering van zorg en adviezen. Praktijk Hans de Rooij/ Cranio doet dit zorgvuldig en informeert de cliënt hierover. Praktijk Hans de Rooij/ Cranio blijft in die gevallen jegens de cliënt verantwoordelijk voor het totaal van de behandeling.
Praktijk Hans de Rooij/ Cranio kan de cliënt ook doorverwijzen naar een andere therapeut. In die gevallen gaat de cliënt met die andere therapeut een nieuwe behandelingsovereenkomst aan.
14. Incident of calamiteit
Ingeval van een incident neemt Praktijk Hans de Rooij/ Cranio daarover na het ontdekken direct contact op met de cliënt, draagt zorg voor een volledig dossier en verzamelt alle gegevens die behulpzaam kunnen zijn bij het vaststellen van de feiten.
Daarnaast onderneemt Praktijk Hans de Rooij/ Cranio wat nodig is om eventuele negatieve gevolgen van het incident voor de gezondheidssituatie van de cliënt weg te nemen of te beperken en verleent Praktijk Hans de Rooij/ Cranio medewerking aan een eventueel door de cliënt gewenste second opinion.
Zodra de toedracht van het Incident bekend is, wordt de cliënt duidelijk geïnformeerd over aard en toedracht en wordt dit in het dossier opgenomen.
Is er sprake van een calamiteit dan wordt door Praktijk Hans de Rooij/ Cranio in aanvulling op bovenstaande onverwijld de Inspectie Gezondheidszorg geïnformeerd.
15. Beëindiging van de behandelingsovereenkomst
Praktijk Hans de Rooij/ Cranio werkt in beginsel per consult, maar in het geval er afspraken zijn gemaakt met de cliënt over een behandeling van meerdere consulten, kan de cliënt de behandelingsovereenkomst te allen tijde eenzijdig opzeggen door dat uiterlijk 5 werkdagen vóór de gemaakte afspraak aan Praktijk Hans de Rooij/ Cranio te laten weten.
Praktijk Hans de Rooij/ Cranio kan een reeds afgesproken consult of behandelingsovereenkomst uitsluitend opzeggen vanwege gewichtige redenen. Gewichtige redenen zijn aanwezig indien in redelijkheid van Hans de Rooij niet kan
worden verlangd dat de behandelingsovereenkomst wordt voortgezet. Onder deze redenen wordt in ieder geval verstaan:
- de cliënt komt gemaakte afspraken uit de behandelingsovereenkomst niet na;
- de cliënt weigert de medewerking te verlenen die redelijkerwijs nodig is voor een goede uitvoering van de behandelingsovereenkomst;
- de cliënt, diens wettelijk vertegenwoordiger, vertoont gedrag jegens (.) dat de voortzetting van de zorgverlening niet meer mogelijk maakt;
- de omvang of zwaarte van de zorgvraag ontwikkelt zich zodanig dat deze buiten de reikwijdte van een cranio sacraaltherapie consult gaat vallen.
Praktijk Hans de Rooij/ Cranio zal bij opzegging naar vermogen behulpzaam zijn bij het vinden van een alternatief voor de cliënt.
Beëindiging van de overeenkomst heeft geen gevolgen voor openstaande betalingsverplichtingen.
Praktijk Hans de Rooij/ Cranio is bij een betalingsachterstand gerechtigd om bij een volgend consult alleen pin- of contante betaling te verlangen en behoudt zich het recht voor om verdere behandeling op te schorten tot aan de betalingsverplichting is voldaan.
16. Klachten
Praktijk Hans de Rooij/ Cranio beschikt over een regeling voor de behandeling van klachten. De eerste stap daarin is, dat de cliënt de klacht bespreekt met hans de Rooij. Als dat overleg niet leidt tot een voor de cliënt bevredigende oplossing, kan de cliënt de klacht voorleggen aan een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Praktijk Hans de Rooij/ Cranio verstrekt in dat geval de contactgegevens.
17. Geschillen
Indien en voor zover de klachtbehandeling niet heeft geleid tot een voor de cliënt bevredigende oplossing, kan de klacht worden voorgelegd aan een geschillencommissie.
Praktijk Hans de Rooij/ Cranio is aangesloten bij een geschillencommissie. Deze geschillenregeling voldoet aan de eisen van de Wkkgz.